Co to jest AdBlue?

Komatsu SCR – czyli AdBlue w naszych maszynach – układ, który pojawił się niedługo po wprowadzeniu KDPFów , a tych przecież nikt się już nie boi, więc   SCR’a  też się nie należy bać. Wystarczy go tylko zrozumieć.

Teoria mówi, że układ ma na celu rozkład  tlenków azotu (tak zwanych NOX’ów) na wodę (H2O) oraz azot (N2)   – i chyba tyle operatorowi wystarczy aby pogodzić się z technologią dla lepszego i zdrowszego jutra J 

Podobnie jak w przypadku układu KDPF należy przestrzegać kilku ważnych zasad aby żyć w zgodzie z systemem SCR J, a więc:

  • Jakość czynnika AdBlue – pamiętajmy o tym zaopatrywaniu się w mocznik u sprawdzonych dostawców,
  • Kontrola poziomu czynnika – zaleca się kontrolę poziomu za pomocą pływaka/wskaźnika bezpośrednio na zbiorniku AdBlue. Pamiętajmy o poziomie, ponieważ 3 krotny brak czynnika spowoduje ograniczenie mocy maszyny, a to wiąże się z jej przestojem  do czasu przyjazdu serwisu i wykasowaniem błędów przy pomocy zewnętrznej jednostki diagnostycznej.
  • Pojemniki, bańki czy beczki – najlepiej używać jednorazowo. Pozostawienie minimalnych ilości czynnika AdBlue spowoduje jego skrystalizowanie się w pojemniku (bańce), a przy następnym użyciu zanieczyszczenia znajdą się w zbiorniku. Nie zawsze skrystalizowany czynnik się rozpuści, a to ważne dla całego układu (pompa, przewody, wtryskiwacz)
  • Nie zaleca się wielokrotnego używania lejków do uzupełniania czynnika. Pozostałości czynnika na lejku krystalizują się – a w przypadku ponownego użycia dostają się do zbiornika.
  • Pod żadnym pozorem nie należy używać pojemników  po oleju napędowym, oleju hydraulicznym czy innych produktach olejo-pochodnych – dostanie się minimalnych ilości ropy czy oleju spowoduje uszkodzenie pompy AdBlue.
  • Jeśli przepisy wewnętrzne w miejscu pracy maszyny mówią o konieczności rozłączania głównego wyłącznika masy – należy wykonać to zgodnie z procedurą opisaną w DTR’ce .  Możemy to zrobić dopiero po ZGAŚNIĘCIU zielonej lampki. Do czasu zgaśnięcia – pompa odsysa czynnik z przewodów.  Pozostanie czynnika w przewodach może spowodować jego krystalizację i zatkanie przewodów dystrybucyjnych.
  • Pamiętajmy o czynnościach konserwacyjnych - wymiana filtra na pompie AdBlue wraz z odpowietrznikiem co 2000mtg oraz mycie zbiornika co 4500mtg.

 

AdBlue

 

Przypominamy.

W przypadku jakichkolwiek wątpliwości związanych z eksploatacją maszyny z układami KDPF oraz SCR (AdBlue)  - dzwońcie, piszcie – chętnie pomożemy i wątpliwości rozwiejemy.

         

 Rafał Grzybowski „Krokodyl”

 




Masz Pytania?
info@komatsupoland.pl
+48 22 783 00 62
Formularz kontaktowy
Napisz do nas
Obowiązek informacyjny Więcej
Dziękujemy, Twoja wiadomość została wysłana.
Formularz kontaktowy
Napisz do nas
Obowiązek informacyjny Więcej
Dziękujemy, Twoja wiadomość została wysłana.
Formularz kontaktowy
Wynajmij maszynę
Obowiązek informacyjny Więcej
Dziękujemy, Twoja wiadomość została wysłana.
Newsletter
Zapisz się na newsletter Komatsu Poland i otrzymuj najnowsze informacje o naszej ofercie oraz promocjach.
Obowiązek informacyjny Więcej
Dziękujemy za zapisanie się do newslettera.