KDPF – brzmi groźnie, ale czy należy się tego bać?

KDPF –czyli Komatsu Diesel Particulate Filter - technologia podyktowana przez wymogi środowiskowe, aby utrzymywać niski poziom emisji spalin CO2– brzmi groźnie, ale czy należy się tego bać? Wręcz przeciwnie, trzeba tylko postępować zgodnie z zaleceniami producenta:

  • Unikać pracy na „bezczynności” oraz na niskich obrotach silnika. Praca silnika na wolnych obrotach sprawia, że filtr KDPF szybciej się zapycha, a tym samym częściej wypala, powoduje to spadek sprawności filtra oraz zwiększa zużycie paliwa. Nie należy dławić silnika pracą hydrauliki czy jazdą – pozwól silnikowi oddychać nie należy bać się obrotów silnika.
  • W przypadku zapalenia się kontrolki o przepalaniu automatycznym (żółty kolor), nie przerywaj pracy maszyny, to nie jest awaria! Proces wypalania, zakończy się samoczynnie.  
  • Stosować paliwa tylko od sprawdzonych dostawców.
  • Należy pilnować jakości, poziomu oraz częstotliwości wymiany oleju silnikowego.

           Jakość:  najlepiej zalecany przez producenta Komatsu 15W40 LA (błękitna etykieta) olej o niskiej zawartości siarki.

           Poziom:  Silniki z filtrami KDPF nie lubią wysokiego poziomu oleju, pilnować  ¾  stanu na bagnecie.

           Częstotliwość: zgodnie z DTR maszyny, czyli co 500 mtg.

  • Należy pamiętać o wymianie filtra KCCV czyli filtra odpowietrzenia skrzyni korbowej (tzw filtr odmy) częstotliwość wymiany zgodnie z DTR co 2000mtg.
  • W zależności od środowiska pracy maszyny należy sprawdzać zapylenie filtra powietrza. Zbyt duże zanieczyszczenie powoduje wzrost zużycia oleju silnikowego oraz paliwa, a tym samym zapychanie filtra KDPF (ciekawostka – cyfry na deklu filtra powietrza 1-2-3-4-5-6 są do odznaczania sobie kolejnego czyszczenia filtra powietrza).
  • W momencie wypalania filtra nie zaleca się przerywania procesu. Najlepiej pozwolić, aby proces zakończył się samoistnie. Jeżeli musisz przerwać pracę maszyną, możesz to wykonać, ale zrób to zgodnie z dokumentacją techniczną. W maszynach Komatsu jest to dopuszczalne i nie powoduje uszkodzenia filtra cząstek stałych.
  • Zawsze można maszynie pomóc – jeśli w Menu Operator w zakładce KDPF są co najmniej 3 kreski zapchania filtra – można przeprowadzić proces wypalania. Przeprowadź wypalanie ręczne zgodnie z DTR.
  • Stosować się do zaleceń producenta w związku z wymiana kompletnego filtra KDPF – interwał co 4500 mtg.

Operatorze, jeśli nie przestrzegasz większości zasad powodujesz szybsze zapychanie się filtra KDPF. Tym samym maszyna wypala KDPF coraz częściej, a sam proces wypalania jest coraz dłuższy i mniej efektywny. Jeśli natomiast będziesz przestrzegał wytycznych producenta i stosował się do zaleceń serwisantów, maszyna będzie rzadziej przeprowadzała dopalanie filtra, a sam proces będzie krótszy.

Pamiętaj, że styl pracy maszyną ma wpływ na kondycje filtra KDPF:

  • W ładowarce Komatsu należy unikać pracy skrzyni biegów w manualu na wysokich biegach,
  • W spycharkach Komatsu – unikać pracy, na niskich obrotach silnika przy wysokich biegach.
  • Koparkami Komatsu należy pracować powyżej ¾  nastawów obrotów silnika.

Pamiętajcie też, że serwisanci nie gryzą.:) Jeśli wykonują OT przy Waszej maszynie, możecie śmiało pytać - chętnie pomogą i wytłumaczą.

         olej i filtr

 Rafał Grzybowski „Krokodyl”

 




Masz Pytania?
info@komatsupoland.pl
+48 22 783 00 62
Formularz kontaktowy
Napisz do nas
Obowiązek informacyjny Więcej
Dziękujemy, Twoja wiadomość została wysłana.
Formularz kontaktowy
Napisz do nas
Obowiązek informacyjny Więcej
Dziękujemy, Twoja wiadomość została wysłana.
Formularz kontaktowy
Wynajmij maszynę
Obowiązek informacyjny Więcej
Dziękujemy, Twoja wiadomość została wysłana.
Newsletter
Zapisz się na newsletter Komatsu Poland i otrzymuj najnowsze informacje o naszej ofercie oraz promocjach.
Obowiązek informacyjny Więcej
Dziękujemy za zapisanie się do newslettera.