#komatsu100

Komatsu ma już 100 lat! 13 maja świętujemy stulecie naszej marki, której wizja, misja i rozwój ukierunkowane są, by wspierać Twój biznes. 

Już od 100 lat możesz polegać na jakości, wiedzy i usługach Komatsu. Dzięki nowoczesnej technologii, innowacjom oraz dążeniu do osiągania coraz lepszych i wydajnych produktów, chcemy wspierać Twój biznes na każdym etapie działania. Zapraszamy do obejrzenia filmu prezentującego historię naszej marki. Przekonaj się jak realizujemy naszą wizję i misję, mając na uwadze troskę o środowisko naturalne.

 #komatsu100

 

 

 

 

Historia Komatsu:

  • Powstanie firmy i ugruntowanie jej pozycji w Japonii od 1921 roku

    1924, Produkcja pras.

    Maszyny prasujące mają najdłuższą historię pośród produktów Komatsu. Maszyny te zostały opracowane na bazie technologii wprowadzonych przez Komatsu Iron Works, poprzednika dzisiejszej firmy Komatsu Ltd. Jako jeden z nielicznych zintegrowanych producentów pras w tamtym czasie, Komatsu proaktywnie opracował i wyprodukował szereg maszyn do prasowania, w tym hydrauliczną prasę odlewniczą, prasę korbową i prasę cierną.

     1931, Pierwszy ciągnik w Japonii.

    W odpowiedzi na prośbę Ministerstwa Rolnictwa i Leśnictwa, Komatsu podjęło wyzwanie opracowania pierwszego ciągnika rolniczego w Japonii. Podczas gdy konkurenci zrezygnowali z tego przedsięwzięcia już na etapie tworzenia prototypu, Komatsu kontynuowało swoje prace nad skonstruowaniem unikalnego, ówcześnie niezwykle pożądanego produktu. Był to pierwszy ogromny sukces marki Komatsu. Następnie w 1932 roku Komatsu wypuściło na rynek kolejny ciągnik - G25 wyposażony w ulepszony i unowocześniony w stosunku do poprzednika silnik.

    1943, Pierwsza japońska spycharka - G40.

    Na zamówienie japońskiej marynarki wojennej w grudniu 1942 r. Komatsu rozpocząło masową produkcję spycharek, które miały służyć do budowy baz sił powietrznych. Montując hydrauliczny osprzęt do robót ziemnych na ciągniku G40, powstała pierwsza spycharka G40 (maszyna do poziomowania terenu), która była jednocześnie pierwszą taką maszyną wyprodukową w Japonii. W konsekwencji Komatsu pracowało nad różnymi rozwiązaniami w powstałych prototypach spycharek, co stało się podwaliną marki jako producenta sprzętu budowlanego.

    1947, Spycharka D50 flagowym produktem marki Komatsu.

    Po Ⅱ wojnie światowej wznowiono działalność fabryki, co przyczyniło się do produkcji ciągników rolniczych na większą skalę. Wówczas ukończono prace nad nowym modelem spycharki D50, która stałą się flagowym produktem marki. Spodziewając się, że popyt na tego typu sprzęt wzrośnie w celu odbudowy kraju, Komatsu wprowadziło do  modelu D50 wiele ulepszeń i nowoczesnych rozwiązań. 

     

  • Poszerzenie asortymentu w oparciu o wprowadzone nowoczesne technologie

    1965, Produkcja ładowarek kołowych.

    Lata 60-te to czas ładowarek kołowych.  W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na tego typu sprzęt, Komatsu nawiązało współpracę z firmą International Harvester, ówczesnym liderem na rynku w produkcji ładowarek. Tym samym rozszerzyła swoją gamę modeli maszyn Komatsu.

    1968, Produkcja koparek hydraulicznych.

    Dążąc do dywersyfikacji asortymentu, od 1964 Komatsu rozpoczęło produkcję mechanicznych koparek (fabryka w Osace). Jednak wkrótce po rozpoczęciu produkcji popyt na koparki mechaniczne zastąpił popyt na koparki hydrauliczne. Wówczas,aby rozpocząć produkcję pożądanych przez rynek maszyn, Komatsu rozszerzyło zakres współpracy technologicznej z firmą Bucyrus-Erie. Począwszy od modelu 15H, firma wypuściła do użytku w Japonii serię koparek hydraulicznych o ulepszonej specyfikacji, wprowadzając własną technologię zwiększając możliwość rozwoju i produkcji.

  • 1981 - Komatsu ze statusem producenta maszyn

    1988, Zawansowane sterowanie dzięki mikrokomputerom.

    W roku 1988 Komatsu wprowadziło na rynek koparki hydrauliczne serii „Avance”, najwyższej klasy modele ze sterowaniem mikrokomputerowym. Seria „Avance” charakteryzowała się sterowanym mikrokomputerem silnikiem i zaworami hydraulicznymi, co zapewniało zarówno wysoki poziom mocy wyjściowej, jak i oszczędność paliwa. Seria charakteryzowała się również ulepszoną funkcjonalnością. W rezultacie sprzedaż przekroczyła 10 000 w rok po wprowadzeniu na rynek.

    1995, Największe na świecie wozidło.

    Komatsu Dresser Company (obecnie Komatsu America Corp.) na potrzeby rynku amerykańskiego, opracowało wozidło Komatsu 930E o ładowności 300 ton, wówczas największą tego typu maszynę na świecie. Była ona idealnym rozwiązaniem dla przedsiębiorstw górniczych posiadających duże kopalnie, gdzie należało zwiększyć ładowności i produktywność wozideł, jednocześnie zmniejszając koszty ich eksploatacji. Współpracując z wiodącymi firmami zajmującymi się nadwoziami pojazdów, komponentami itp., Komatsu Dresser poprawiło ich osiągi, czyniąc wozideła kolejnym flagowym produktem marki Komatsu.

    1999, Ogromne ładowarki kołowe w górnictwie.

    Rok 1999 to czas powstania ogromnej ładowarki kołowej Komatsu WA1200. Była ona odpowiedzią marki na zapotrzebowanie branży górniczej i wydobywczej na całym świecie. Dzięki uzyskaniu wysokiej produktywności maszyny, oszczędności paliwa i wszelkich udogodnień związanych z jej obsługą, WA1200 stała się bezkonkurencyjna w swojej klasie. Na uwagę zasługuje nowo opracowany system sprzęgła ładowarki, który poprawił jej funkcjonalność, dynamicznie zwiększając ilość wykonywanej pracy.

  • 2001 Dantotsu

    2001, KOMTRAX w standardzie maszyny: Przewidywanie nadchodzącej ery IoT (Internet of Things).

    System stałego monitorowania maszyn Komatsu (KOMTRAX) umożliwia zdalne sprawdzanie lokalizacji oraz statusu maszyny za pomocą GPS i urządzeń komunikacyjnych zainstalowanych na maszynie. System jest również przydatny do zapobiegania kradzieży, jak również zarządzania całą flotą. Począwszy od koparki gąsienicowej PC200-7 w 2001 roku, system był standardowo dostarczany ze wszystkimi modelami. Dane uzyskane z KOMTRAX są efektywnie wykorzystywane do usprawnienia obsługi klienta i planowania produkcji.

    2004, Maszyny do rozminowywania na rzecz pokoju:  zastosowaniu nowoczesnej technologii w spycharkach.

    W celu usuwania min przeciwpiechotnych zakopanych w obszarach konfliktów na świecie, Komatsu opracowało maszynę D85MS-15 do rozminowywania  (opartą na spycharce D85). Za pomocą specjalnego narzędzia przymocowanego do przedniej części maszyny, wyposażona w pancerz ochronny, maszyna ta potrafiła miażdżyć miny lądowe zakopane do 30 cm pod ziemią. Dzięki temu nowatorska maszyna Komatsu usuwała miny od 25 do 50 razy szybciej, aniżeli żołnierze unieszkodliwający je ręcznie. Pierwszy taki model został wysłany do Afganistanu, a następnie kolejne do Kambodży i Angoli.

    2008, Pierwsza hybrydowa koparka na świecie.

    Pierwsza na świecie hybrydowa koparka hydrauliczna PC200-8 została wyposażona w opracowany przez firmę Komatsu układ hybrydowy, co znacząco wpłynęło na jej produktywność i oszczędność paliwa. W 2010 roku rozpoczęto masową produkcję serii HB, z kolei rok później Komatsu otrzymało nagrodę  od Japońskiego Stowarzyszenia Inżynierów Mechaników za technologię wprowadzoną w maszynie. 

    2008, Pierwsze na świecie komercyjne wdrożenie autonomicznego systemu transportowego (AHS).

    Komatsu z mianem światowego lidera rynku maszyn, w roku 2008 wdraża AHS w kopalni miedzi w Chile. Wyposażając wozidła w precyzyjny GPS, czujnik wykrywania przeszkód i dodatkowe sterowniki umożliwające zarządzanie pracą maszyny w głównej sterowni, Komatsu przeprowadziło 24-godzinną próbę bezzałogowej pracy. AHS przyczynił się do znacznego zwiększenia produktywności i bezpieczeństwa w miejscu pracy oraz rozwiązał problem niedoboru siły roboczej.

    2013, Maszyny inteligentne: Innowacje na placach budowy.

    W roku 2013 Komatsu całkowicie zrewolucjonizowało branżę maszyn budowlanych. Wprowadzenie na rynek maszyn ze zintegrowanym systemem 3D zasygnalizowało radykalną zmianę w tradycyjnych rozwiązaniach budowlanych i znacznie poprawiło wydajność na placu budowy. Pierwszą tego typu maszyną była spycharka gąsienicowa D61PXi/EXi, wyposażona w całkowicie fabrycznie zainstalowany system sterowania maszyną 3D. Dodatkowe komponenty do sterowania maszyną dotychczas zakładane na lemieszu zastąpiono anteną GNSS zamontowaną na dachu, ulepszoną jednostką pomiaru inercyjnego (IMU+) oraz siłownikami hydraulicznymi ze zintegrowanymi czujnikami. Praca spycharką została całkowicie zautomatyzowana od spychania zgrubnego aż do końcowej niwelacji terenu.

    2014, Uzyskanie automatycznego sterowania 3D koparką hydrauliczną ICT.

    Opracowanie PC200i/PC210LCi, pierwszej na świecie* koparki hydraulicznej wyposażonej w automatyczny system sterowania 3D, całkowicie przyspieszyło automatyzację prac budowlanych. Porównując informacje o położeniu łyżki uzyskane za pośrednictwem anten GNSS oraz czujników systemowych z danymi projektowymi, system odpowiednio steruje pracą osprzętu roboczego. Począwszy od 2015 r. zamontowana na maszynie kamera stereo umożliwiała pomiary pokładowe, co doprowadziło w konsekwencji do powstania pomysłu „SMARTCONSTRUCTION”.

    * Badanie przeprowadzone przez Komatsu

    2015, „SMARTCONSTRUCTION”: Tworzenie miejsca pracy przyszłości.

    „SMARTCONSTRUCTION” to zespół usług oraz rozwiązań polegający na stworzeniu bezpiecznych, wysoce produktywnych, inteligentnych, przejrzystych oraz przyszłościowych placów budowy poprzez łączenie wszelkiego rodzaju danych dostępnych na budowie za pomocą technologii ICT. Łącząc dane terenowe 3D pozyskane przy użyciu dronów ze sprzętem budowlanym ICT, Komatsu zwiększyło efektywność całego cyklu budowlanego od pierwszych pomiarów geodezyjnych aż do raportowania końcowego, a także „zwizualizowało” ten proces, ułatwiając szybkie reagowanie i rozwiązywanie napotkanych problemów na placu budowy.

    2020, Wprowadzenie „Cyfrowej transformacji SMARTCONSTRUCTION”.

    Komatsu wprowadziło cztery nowe urządzenia IoT oraz osiem nowych aplikacji w ramach swojej istniejącej oferty SMARTCONSTRUCTION. Przyspieszy to wysiłki związane z transformacją cyfrową konwencjonalnego sprzętu budowlanego za sprawą zestawu SMARTCONSTRUCTION Retrofit – wskaźnikowego systemu 3D z możliwością pomiaru załadunku. Rozpoczęto również formalne wprowadzanie SMARTCONSTRUCTION w Stanach Zjednoczonych i Europie (Niemcy, Wielka Brytania, Francja i Dania). Podczas gdy poprzednia wersja SMARTCONSTRUCTION zdigitalizowała tylko część procesu budowy („digitalizacja pionowa”), to nowe urządzenia oraz aplikacje IoT pozwolą na cyfryzację całego procesu budowlanego („digitalizacja pozioma”). Umożliwi to optymalizację całego cyklu budowlanego poprzez synchronizację rzeczywistego miejsca pracy z jego cyfrowym bliźniakiem, a tym samym osiągnięcie dynamicznej poprawy bezpieczeństwa, produktywności i efektywności środowiskowej całego placu budowy.

 
 


Artur Majchrzyk, Technik Serwisu Komatsu Poland

najstarszy Pracownik naszej firmy

 

Zacząłem pracę z maszynami Komatsu w 2002 będąc pracownikiem Marubeni. Następnie od stycznia 2006 roku firma Komatsu Poland została oficjalnym dystrybutorem Komatsu, a ja jej pracownikiem. Byłem obecny podczas przekazywania pierwszych ładowarek serii 3 do Lafarge w Radkowicach, czy koparek serii 6 do Nordkalku. Dużo się zmieniło od tego czasu, zarówno charakter mojej pracy (na początku jeździłem po całej Polsce), jak i jej komfort. Jak porównuję np. wyposażenie samochodów czy narzędzi, jakimi pracowaliśmy na początku i teraz, to jest kolosalna różnica. Kiedyś każdą śrubę trzeba było ręcznie kręcić. Teraz narzędzia elektryczno-udarowe bardzo ułatwiają nam pracę. Również maszyny bardzo się zmieniły. Nowe maszyny są dostosowywane do rygorystycznych norm emisji spalin, co sprawia, że w maszynie robi się coraz ciaśniej, a dostęp do wielu elementów jest dla nas mechaników utrudniony. Dotyczy to wszystkich producentów sprzętu. Nowoczesna maszyna musi być efektywna paliwowo,  przy tym szybka i przyjazna dla środowiska. Z drugiej strony, dzięki nowoczesnym rozwiązaniom, komfort pracy sprzętem znacząco się podwyższył, co podkreśla nam wielu operatorów. W mojej pracy niezwykle satysfakcjonujące jest, kiedy klienci potwierdzają nam, jak bardzo zadowoleni są z naszego sprzętu. Np. w firmie Lhoist pokazano nam niedawno efektywność wozideł Komatsu na poziomie 97%, gdzie 3% to czas praktycznie tylko na przeglądy, co świadczy o tym, że pomimo skomplikowania, maszyna może być praktycznie bezawaryjna. Cieszę się, że mogę pracować z takim sprzętem, dla takiej marki i z takim zespołem ludzi.

Kontakt
Szybki kontakt
Zadzwoń do nas Poproś o ofertę Zamów serwis
Formularz kontaktowy
Napisz do nas
RODO i Obowiązek informacyjny Więcej
Dziękujemy, Twoja wiadomość została wysłana.
Formularz kontaktowy
Napisz do nas
RODO i Obowiązek informacyjny Więcej
Dziękujemy, Twoja wiadomość została wysłana.
Formularz kontaktowy
Wynajmij maszynę
RODO i Obowiązek informacyjny Więcej
Dziękujemy, Twoja wiadomość została wysłana.
Newsletter
Zapisz się na newsletter Komatsu Poland i otrzymuj najnowsze informacje o naszej ofercie oraz promocjach.
RODO i Obowiązek informacyjny Więcej
Dziękujemy za zapisanie się do newslettera.