KDPF –czyli Komatsu Diesel Particulate Filter - technologia podyktowana przez wymogi środowiskowe, aby utrzymywać niski poziom emisji spalin CO2– brzmi groźnie, ale czy należy się tego bać? Wręcz przeciwnie, trzeba tylko postępować zgodnie z zaleceniami producenta:
- Unikać pracy na „bezczynności” oraz na niskich obrotach silnika. Praca silnika na wolnych obrotach sprawia, że filtr KDPF szybciej się zapycha, a tym samym częściej wypala, powoduje to spadek sprawności filtra oraz zwiększa zużycie paliwa. Nie należy dławić silnika pracą hydrauliki czy jazdą – pozwól silnikowi oddychać nie należy bać się obrotów silnika.
- W przypadku zapalenia się kontrolki o przepalaniu automatycznym (żółty kolor), nie przerywaj pracy maszyny, to nie jest awaria! Proces wypalania, zakończy się samoczynnie.
- Stosować paliwa tylko od sprawdzonych dostawców.
- Należy pilnować jakości, poziomu oraz częstotliwości wymiany oleju silnikowego.
Jakość: najlepiej zalecany przez producenta Komatsu 15W40 LA (błękitna etykieta) olej o niskiej zawartości siarki.
Poziom: Silniki z filtrami KDPF nie lubią wysokiego poziomu oleju, pilnować ¾ stanu na bagnecie.
Częstotliwość: zgodnie z DTR maszyny, czyli co 500 mtg.
- Należy pamiętać o wymianie filtra KCCV czyli filtra odpowietrzenia skrzyni korbowej (tzw filtr odmy) częstotliwość wymiany zgodnie z DTR co 2000mtg.
- W zależności od środowiska pracy maszyny należy sprawdzać zapylenie filtra powietrza. Zbyt duże zanieczyszczenie powoduje wzrost zużycia oleju silnikowego oraz paliwa, a tym samym zapychanie filtra KDPF (ciekawostka – cyfry na deklu filtra powietrza 1-2-3-4-5-6 są do odznaczania sobie kolejnego czyszczenia filtra powietrza).
- W momencie wypalania filtra nie zaleca się przerywania procesu. Najlepiej pozwolić, aby proces zakończył się samoistnie. Jeżeli musisz przerwać pracę maszyną, możesz to wykonać, ale zrób to zgodnie z dokumentacją techniczną. W maszynach Komatsu jest to dopuszczalne i nie powoduje uszkodzenia filtra cząstek stałych.
- Zawsze można maszynie pomóc – jeśli w Menu Operator w zakładce KDPF są co najmniej 3 kreski zapchania filtra – można przeprowadzić proces wypalania. Przeprowadź wypalanie ręczne zgodnie z DTR.
- Stosować się do zaleceń producenta w związku z wymiana kompletnego filtra KDPF – interwał co 4500 mtg.
Operatorze, jeśli nie przestrzegasz większości zasad powodujesz szybsze zapychanie się filtra KDPF. Tym samym maszyna wypala KDPF coraz częściej, a sam proces wypalania jest coraz dłuższy i mniej efektywny. Jeśli natomiast będziesz przestrzegał wytycznych producenta i stosował się do zaleceń serwisantów, maszyna będzie rzadziej przeprowadzała dopalanie filtra, a sam proces będzie krótszy.
Pamiętaj, że styl pracy maszyną ma wpływ na kondycje filtra KDPF:
- W ładowarce Komatsu należy unikać pracy skrzyni biegów w manualu na wysokich biegach,
- W spycharkach Komatsu – unikać pracy, na niskich obrotach silnika przy wysokich biegach.
- Koparkami Komatsu należy pracować powyżej ¾ nastawów obrotów silnika.
Pamiętajcie też, że serwisanci nie gryzą.:) Jeśli wykonują OT przy Waszej maszynie, możecie śmiało pytać - chętnie pomogą i wytłumaczą.
Rafał Grzybowski „Krokodyl”