KDPF – brzmi groźnie, ale czy należy się tego bać?

KDPF –czyli Komatsu Diesel Particulate Filter - technologia podyktowana przez wymogi środowiskowe, aby utrzymywać niski poziom emisji spalin CO2– brzmi groźnie, ale czy należy się tego bać? Wręcz przeciwnie, trzeba tylko postępować zgodnie z zaleceniami producenta:

  • Unikać pracy na „bezczynności” oraz na niskich obrotach silnika. Praca silnika na wolnych obrotach sprawia, że filtr KDPF szybciej się zapycha, a tym samym częściej wypala, powoduje to spadek sprawności filtra oraz zwiększa zużycie paliwa. Nie należy dławić silnika pracą hydrauliki czy jazdą – pozwól silnikowi oddychać nie należy bać się obrotów silnika.
  • W przypadku zapalenia się kontrolki o przepalaniu automatycznym (żółty kolor), nie przerywaj pracy maszyny, to nie jest awaria! Proces wypalania, zakończy się samoczynnie.  
  • Stosować paliwa tylko od sprawdzonych dostawców.
  • Należy pilnować jakości, poziomu oraz częstotliwości wymiany oleju silnikowego.

           Jakość:  najlepiej zalecany przez producenta Komatsu 15W40 LA (błękitna etykieta) olej o niskiej zawartości siarki.

           Poziom:  Silniki z filtrami KDPF nie lubią wysokiego poziomu oleju, pilnować  ¾  stanu na bagnecie.

           Częstotliwość: zgodnie z DTR maszyny, czyli co 500 mtg.

  • Należy pamiętać o wymianie filtra KCCV czyli filtra odpowietrzenia skrzyni korbowej (tzw filtr odmy) częstotliwość wymiany zgodnie z DTR co 2000mtg.
  • W zależności od środowiska pracy maszyny należy sprawdzać zapylenie filtra powietrza. Zbyt duże zanieczyszczenie powoduje wzrost zużycia oleju silnikowego oraz paliwa, a tym samym zapychanie filtra KDPF (ciekawostka – cyfry na deklu filtra powietrza 1-2-3-4-5-6 są do odznaczania sobie kolejnego czyszczenia filtra powietrza).
  • W momencie wypalania filtra nie zaleca się przerywania procesu. Najlepiej pozwolić, aby proces zakończył się samoistnie. Jeżeli musisz przerwać pracę maszyną, możesz to wykonać, ale zrób to zgodnie z dokumentacją techniczną. W maszynach Komatsu jest to dopuszczalne i nie powoduje uszkodzenia filtra cząstek stałych.
  • Zawsze można maszynie pomóc – jeśli w Menu Operator w zakładce KDPF są co najmniej 3 kreski zapchania filtra – można przeprowadzić proces wypalania. Przeprowadź wypalanie ręczne zgodnie z DTR.
  • Stosować się do zaleceń producenta w związku z wymiana kompletnego filtra KDPF – interwał co 4500 mtg.

Operatorze, jeśli nie przestrzegasz większości zasad powodujesz szybsze zapychanie się filtra KDPF. Tym samym maszyna wypala KDPF coraz częściej, a sam proces wypalania jest coraz dłuższy i mniej efektywny. Jeśli natomiast będziesz przestrzegał wytycznych producenta i stosował się do zaleceń serwisantów, maszyna będzie rzadziej przeprowadzała dopalanie filtra, a sam proces będzie krótszy.

Pamiętaj, że styl pracy maszyną ma wpływ na kondycje filtra KDPF:

  • W ładowarce Komatsu należy unikać pracy skrzyni biegów w manualu na wysokich biegach,
  • W spycharkach Komatsu – unikać pracy, na niskich obrotach silnika przy wysokich biegach.
  • Koparkami Komatsu należy pracować powyżej ¾  nastawów obrotów silnika.

Pamiętajcie też, że serwisanci nie gryzą.:) Jeśli wykonują OT przy Waszej maszynie, możecie śmiało pytać - chętnie pomogą i wytłumaczą.

         olej i filtr

 Rafał Grzybowski „Krokodyl”

 




Szybki kontakt
Zadzwoń do nas Poproś o ofertę Zamów serwis
Formularz kontaktowy
Napisz do nas
RODO i Obowiązek informacyjny Więcej
Dziękujemy, Twoja wiadomość została wysłana.
Formularz kontaktowy
Napisz do nas
RODO i Obowiązek informacyjny Więcej
Dziękujemy, Twoja wiadomość została wysłana.
Formularz kontaktowy
Wynajmij maszynę
RODO i Obowiązek informacyjny Więcej
Dziękujemy, Twoja wiadomość została wysłana.
Newsletter
Zapisz się na newsletter Komatsu Poland i otrzymuj najnowsze informacje o naszej ofercie oraz promocjach.
RODO i Obowiązek informacyjny Więcej
Dziękujemy za zapisanie się do newslettera.