Wszystkie maszyny do robót ziemnych powinny być utrzymywane w stanie zapewniającym ich dobrą sprawność techniczną. Warto je również doposażyć w ponadstandardowe rozwiązania ułatwiające pracę w terenie. Ich codzienne działanie często związane jest z operowaniem w niewielkiej, ograniczonej przestrzeni, wśród licznych przeszkód i/lub w trudnych warunkach pogodowych. Przydatne okazują się wtedy między innymi dodatkowe systemy umożliwiające bardziej precyzyjną kontrolę urządzenia. W jaki sposób operatorzy i właściciele maszyn budowlanych mogą zwiększyć bezpieczeństwo i komfort pracy operatora?
Udogodnienia wykorzystywane w maszynach do prac ziemnych
Dodatkowe wyposażenie pojazdów budowlanych i maszyn do robót ziemnych obejmuje pojedyncze elementy (montowane w celu zwiększenia możliwości danego urządzenia i ułatwiające pracę operatora) lub montaż dodatkowych układów (na przykład podgrzewania paliwa, ogrzewania wnętrza maszyny etc.). Jakie udogodnienia przydają się najbardziej, które z nich są najpopularniejsze?
Podgrzewany filtr paliwa (przepływowy podgrzewacz paliwa)
Doposażenie montowane obowiązkowo w maszynach budowlanych pracujących na terenach, gdzie notowane są bardzo niskie temperatury powietrza. Z tego względu, od dłuższego czasu w Polsce w zasadzie nie ma potrzeby instalowania podgrzewanych filtrów paliwa, ale... Argumentem przemawiającym za ich montażem jest niska jakość paliwa, które już w temperaturze 0 stopni Celsjusza potrafi się rozwarstwić i zablokować filtry. Jeżeli maszyna nie posiada przepływowego filtra paliwa, jedynym rozsądnym wyjściem jest tankowanie paliwa odpowiedniej jakości. Tylko w ten sposób można zapobiec kosztownym remontom układu paliwowego w przyszłości.
Opcja ekonomiczna tego rodzaju doposażenia obejmuje montaż podgrzewanych fartuszków na filtry.
Optymalnym rozwiązaniem jest natomiast instalacja podgrzewacza przepływowego na zasilaniu filtra wstępnego. Można do niego dodać izolacje termiczne zakładane na filtry, aby te się wolniej wychładzały i dłużej trzymały ciepło. Co ważne, podgrzewacza przepływowego raczej nie da się uszkodzić podczas wymiany filtra, natomiast z podgrzewaczami filtrów paliwa bywa różnie. Czasami nie ma na nie miejsca, bardzo często się odklejają od mocowania (wariant wkręcany pomiędzy filtr a mocowanie), czasem jest też problem ze szczelnością na połączeniu.
Ogrzewanie postojowe webasto/dewasto/eberspacher
Podstawowy wariant pozwala na ogrzewanie powietrzne. Ogrzewana jest wtedy kabina poprzez dodatkową, spalinową nagrzewnicę, co jest dość tanie, ale ogrzewa tylko operatora. Atutem rozwiązania pozostaje komfort pracy i możliwość (jeżeli jest programator czasowy) wcześniejszego ogrzania wnętrza kabiny maszyny budowlanej. Ustawiając grzanie na przykład na godzinę 5:00, zapewnia się operatorowi, który wsiada do maszyny o 5:30, ciepłą kabinę oraz ewentualne oszczędności na paliwie – między innymi podczas pracy z przestojami. Operator może bowiem wyłączyć silnik i grzać się ogrzewaniem postojowym podczas oczekiwania na załadunek czy wysypanie materiału. Takie ogrzewanie zużywa od 0,5 do 1,5 l/h. Ogrzewanie postojowe webasto może być sterowane za pomocą panelu sterowania, pilota lub aplikacji w smartfonie. System powietrznego ogrzewania jest uniwersalny, niewielkich rozmiarów oraz szybki i prosty w montażu.
Wariant komfortowy to ogrzewanie wodne, podłączone do układu chłodzenia maszyny (spalinowa nagrzewnica podgrzewa płyn w układzie urządzenia). Ten typ ogrzewania pozwala na bardzo łatwy rozruch i zmniejszenie zużycia paliwa w początkowej fazie po uruchomieniu maszyny. Zmniejsza również tempo zużycia silnika. Jeżeli jednostka ma programator, można ustawić (ręcznie lub zdalnie – przez aplikację) godzinę pracy i wtedy operator przychodzi nie tylko do ciepłej kabiny, ale również rozgrzanej maszyny.
System pomiaru paliwa
Każdy system pomiaru ma swoje ograniczenia, więc warto zainwestować w dodatkową możliwość pozwalającą na zwiększenie kontroli nad ilością paliwa. Instalacja dodatkowej sondy do pomiaru i kontroli ilości paliwa w maszynach budowlanych, może uchronić właściciela przed ewentualnymi stratami.
Systemy GPS/lojack
Dodatkowa lokalizacja maszyny z własnym podtrzymaniem. Niektóre systemy fabryczne można łatwo dezaktywować i wyśledzenie maszyny jest wtedy trudne. Dodatkowy lokalizator „lojack” jest dobrze ukryty, więc w razie kradzieży znacznie zwiększa on szansę na odnalezienie sprzętu.
Udogodnienia zwiększające komfort pracy operatora
Ich montaż obejmuje różne dodatkowe osłony, stopnie, podesty robocze, uchwyty na narzędzie etc. – zależne od rodzaju maszyny budowlanej i charakteru pracy wykonywanej w danym momencie.
Skorzystaj z konfiguratora maszyn budowlanych Komatsu >>
Fot. Spycharka D61EX/PX-24. Część operatorów zwraca uwagę na brak dedykowanego oświetlenia na końcówkę lemiesza (klasyczny sposób kontroli prowadzenia lemiesza w spycharkach). Problem ten można rozwiązać, pracując spycharką inteligentną z napędem hydrostatycznym z serii iMC 2.0. z systemem Intelligent Machine Control drugiej generacji, które doskonale radzą sobie z wykonywaniem prac precyzyjnych.
Obejrzyj produktowy katalog maszyn inteligentnych iMC Komatsu >>
***
Bezpieczeństwo operatora i osób postronnych w pobliżu miejsca pracy dużych maszyn budowlanych jest sprawą nadrzędną. Dodatkowy osprzęt poprawiający możliwości urządzenia i zwiększający komfort pracy jest ważny, ale równie istotna jest prawidłowa eksploatacja, konserwacja i naprawy zgodne z instrukcją, w sposób zapewniający prawidłowe funkcjonowanie sprzętu. Ponadto należy spełniać wymagania określone stosownymi normami: posiadać dokumentację techniczno-ruchową każdego sprzętu, deklarację zgodności WE (dla maszyn budowlanych wyprodukowanych po 1 stycznia 2003) lub potwierdzenie dostosowania maszyny do minimalnych wymogów bezpieczeństwa oraz dokument potwierdzający odpowiednie kwalifikacje operatora danego urządzenia.